Octavian Bobițan

Octavian Bobițan

Facility Manager

Bilstein la puterea a treia sau o călătorie despre transformare, evoluție și spirit de echipă. Octavian Bobițan este Facility Manager în cadrul Bilstein. Am avut ocazia de a povesti despre parcursul său în companie și evoluția Bilstein prin ochii săi.

În ce an ați început activitatea la Bilstein? Care era rolul dumneavoastră atunci și cum s-a schimbat de-a lungul timpului?

În data de 13 iunie 1997 am fost cooptat în echipa de producție ca și  Manufacturing Engineer (un fel de Inginer de proces din vremurile actuale). Acest rol a durat aproximativ două luni pentru că de la 1 august, în același an, am fost numit Șeful Departamentului Întreținere.  Cum s-a întâmplat acest lucru? La recomandarea consultantului tehnic german al grupului, Dr. Endemann, în vârstă de 72 ani la acel moment.

Rutina noastră zilnică consta în vizitarea tuturor zonelor din fabrică, cu începere de la ora 15:25. În acest tur observam împreună toate disfuncționalitățile legate de clădire și echipamente. După care eu trebuia să le remediez până a doua zi la ora 10:00, când Dr. Endemann evalua statusul acțiunilor. La acel moment mă deranja abordarea lui, dar pe parcurs, mi-am dat seama că a fost ca o școală. Îi datorez lui dr. Endeman toată cariera mea.

La un moment dat, fabrica a primit o mașină de debitat cu comandă numerică. Pentru a obține produsele finite la nivelul calitativ solicitat de beneficiar, am facut tot felul de măsurători și capabilități de proces și de echipament. Toate calculele erau efectuate “de mână”, eram ca “ în epoca de piatră”. Am stat seri întregi împreună cu colegii pentru a pune la punct echipamentul.  Dar în cele din urmă am reușit. După această experiența, am fost chemat de către directorul general și anunțat că, la recomandarea dr. Endeman,  de la 1 august voi prelua departamentul de întreținere.

Echipa avea trei maiștrii seniori pe cele trei arii de activitate: întreținere echipamente, sculărie și curățenie. Le-am fost prezentat ca noul lor șef și am fost extrem de sincer cu ei, spunându-le că deși întreținerea este un domeniu nou pentru mine, cu ajutorul lor vom face lucrurile să funcționeze. Treptat, am implementat noi proceduri de lucru și mentenanță preventivă. A fost o echipă foarte faină cu momente bune și de asemenea, momente dificile. În anul 2000, o dată cu o nouă conducere a companiei, au fost implementate o serie de măsuri de optimizare a costurilor, majoritatea serviciilor de mentenanță s-au exernalizat sau  au fost integrate pe liniile de producție iar rolul meu urma să fie în zona de investiții. Fiind singura persoană din companie în acest domeniu, glumind puțin, ca un rege fara regat, am luat decizia ca este mai bine sa fac o schimbare.

După o absență de șapte ani, în noiembrie 2007 am revenit la Bilstein în cadrul departamentului de Mentenanță. Echipa era mai mică dar lucrurile erau mult mai bine organizate, mai ales pe partea de magazie. În această perioadă, m-am ocupat de mentenanța cladirilor și a echipamentelor. A fost un interval scurt de timp pentru că în anul 2008 am avut parte de o oportunitate de carieră pe care am considerat-o importantă, așadar i-am dat curs. Au urmat câțiva ani în Turda, Brașov și Cluj în diferite roluri și companii. În 2016 am decis să revin în Sibiu.

Și a urmat o reîntalnire cu Bilstein.

Da, am fost cooptat pentru construcția noii fabrici, Plant Sibiu 2. Am început activitatea pe 1 Noiembrie 2016 iar în 14 Noiembrie, prima cupă de excavator a dat startul construcțiilor. După finalizarea cladirii și lansarea oficială a crescut și echipa de mentenanță.  Am recrutat în special tineri, cred că mi-am format un fler în a alege oamenii potriviți. Au fost angajați ingineri automatiști noi, fabrica a fost utilată cu echipamente noi pe care le întreținem. Iar acum urmează extensia Plant Sibiu 2, a cărei lansare o estimam pentru iulie 2020.

Descrieți intr-un cuvant Bilstein “atunci” și “acum”.

Evoluție. Atât.

Îmi aduc aminte de un moment, în care utilajele primei fabrici au fost înlocuite. Au fost scoase afară toate echipamentele vechi și au fost aduse echipamente noi, strunguri cu comandă numerică.  La acel moment, nouă strunguri noi au înlocuit 380 strunguri normale, clasice, din anii 70-80. La început, capabilitățile se calculau de mână, acum avem la dispoziție soft-uri care îți furnizeaza imediat datele de care ai nevoie. Am învățat multe în acești ani la Bilstein, timp în care compania a evoluat de asemenea.

Povestiți-ne o realizare de care sunteți în mod deosebit mândru

Cea mai mare realizare a mea în Bilstein este echipa de mentenanță din Plant Sibiu 2. Sunt tineri absolvenți sau studenți din ani terminali. Îmi place că se înțeleg bine. Pentru mine este o satisfacție deosebită. Îi văd că le face placere ceea ce fac, sunt implicați, contribuie, vor să invețe iar lucrurile merg bine. Dacă echipa din care faci parte este una în care îți face placere să lucrezi, ai energie și muncești cu drag și de drag.

Proiecte viitoare?

Viitorul este imprevizibil. Să scăpam de criza Covid 19…

Un sfat pe care l-ați oferi angajaților / colegilor noi?

Răbdare multă, să nu uite că nu întotdeauna iarba este mai verde în grădina vecină. Să nu cedeze în fața primelor provocari și să fie perseverenți și asumați și vor avea succes!