În ce an ați început activitatea la Bilstein? Care era rolul dumneavoastră atunci și cum a evoluat cariera dvs. la Bilstein de-a lungul timpului?
M-am alăturat echipei Bilstein în 1998. Înainte lucrasem aproximativ zece ani într-o companie din altă industrie, ocupându-mă de activitatea de import – export. La Bilstein, am păstrat inițial domeniul de activitate, în cadrul unui departament similar, Import – Export, care era de sine stătător. Se ocupa doar de importul materiilor prime și exportul produselor finite, nefăcând parte din departamentul de Logistică.
Departamentul de Logistică în varianta sa actuală de organizare s-a înființat în anul 2005. Până la acea dată, activitățile de logistică se faceau de la A la Z pentru fiecare linie de produs în parte, de la aprovizionare cu materii prime la expediția produselor finite. Așadar, pentru aceeași companie din Str. Henri Coanda nr. 8, veneau mai multe camioane, de la același furnizor din Europa, cu mărfuri pentru diferitele linii de producție, comandate de către colegii din fiecare “celulă” de logistică. În 2005 s-a luat decizia ca o parte din activitatea logistică să fie centralizată, respectiv aprovizionarea cu materiale, depozitarea, expeditiile iar planificarea de produs a ramas pe linii.
Între anii 1998 și 2005 am ocupat și alte poziții pentru că la un moment dat departamentul Import – Export s-a desființat și m-am mutat în cadrul departamentul de Calitate. Acolo am lucrat aproximativ doi ani și mă ocupam de auditurile de client și reclamațiile legate de calitate către furnizori. Apoi, mi-am obținut certificarea Six Sigma Black Belt și am lucrat în management de proiect. Am activat doi ani ca și project manager pentru proiecte de infrastructură, proiecte de îmbunătățire continuă în zona de componente.
Prin urmare, ați avut un parcurs variat!
Da, nu am avut timp să mă plictisesc. Am ajuns din nou în departamentul Logistică în anul 2005. Îmi face plăcere ceea ce fac, am crescut foarte mult, mai ales că toate situațiile pe care le gestionăm acum sunt mult mai complexe. Dacă inițial mă așteptam ca după centralizarea departamentului lucrurile vor merge ca pe roate, fara stres, evident, nu a fost așa. Mereu vor exista variabile: furnizori care nu pot livra tot timpul, când sau tot ceea ce ai nevoie, transportatori care din cauza anumitor situații nu pot ajunge la timp sau clienți carora li se schimbă strategia, prioritățile și nevoile. Este un domeniu foarte dinamic. Procesele interne de asemenea devin tot mai complexe de la un an la altul: scanare, etichetare, trasabilitate și așa mai departe.
Ce caracterizează activitatea în cadrul departamentului Logistică?
Complexitate și provocare.
Cum a evoluat echipa de-a lungul timpului? Din punct de vedere al structurii, rolurilor și nu numai.
Cele două fabrici, Plant Sibiu 1 și Plant Sibiu 2, au dezvoltat procese diferite. Ceea ce a dus la apariția unor funcții noi, cum ar fi Supply Chain Engineering; care se ocupă de setarea sistemului din momentul achizitionării proiectului până la serie, cu tot ce înseamnă operațiunile de pe parcurs: de la ambalări la furnizori, cum se organizeaza transportul de la furnizor la fabricile noastre, fluxul materialului prin fabrică, de la magazie la produs finit, prin diverșii pași de proces.
Mă bucur foarte mult când oamenii pe care îi recrutăm, rămân în echipă și evoluează frumos în companie. Cu o echipă bună și unită lucrurile sunt mult mai simple. Am avut norocul unei astfel de echipe, sudată în ani de zile în Plant Sibiu 1 iar în Plant Sibiu 2, deși echipa este mai tânăra ca număr de ani împreună, doar din 2017, tindem spre aceeași atmosferă de cooperare și unitate a echipei.
Am observat de asemenea în trecerea anilor cum în coordonarea unei echipe punctul de greutate se schimbă. Cu o echipă mică exista un control destul de bun profesional și operațional, la nivel de detaliu. Cu o echipă extinsă, focusul se mută dinspre partea operațională și profesională catre partea de soft skills, motivațională și de dezvoltare a echipei. Obiectivul meu este ca echipa să crească, oamenii să se dezvolte și să fie motivați pentru a avea rezultate.
Povestiți-ne o amintire placută sau o realizare deosebită, de care vă amintiți cu drag.
Implementarea SAP. O experiență de succes din care am învățat! În anul 2013 am primit aprobarea de a implementa SAP la nivelul companiei. Din pacate, într-un interval strâns de timp și cu un număr mic de oameni. Au fost niște luni intense, o vară fără vacanță, dar o experiență care s-a finalizat cu succes. Proba de foc a fost inventarul, care a avut rezultate foarte bune. A fost un semn că toate setările și înregistrările din SAP au funcționat fără cusur și au fost realizate corect. Echipa a știut ce a avut de făcut deși timpul a fost foarte scurt. Am simțit atunci, după introducerea programului, suportul colegilor și dorința echipei de a face lucrurile să meargă. Toata lumea a fost foarte inimoasă și conștiincioasă și am reușit să facem această tranziție să fie foarte lină.
Ce v-a motivat în activitatea la Bilstein? Cum vedeți cariera dvs. mai departe?
Ce m-a motivat este provocarea, caracterul dinamic. Cum spuneam, nu mă plictisesc aici și îmi place să găsesc rezolvari. Decizii la foc continuu. Dacă am avut un insucces, niciodată nu s-a căutat vinovatul ci cauzele, pentru a putea face îmbunătățiri. Am simțit din partea conducerii companiei mână liberă, puterea de a lua deciziile care se impuneau pentru a ne organiza și funcționa cât mai bine ca echipă, mod de lucru, activitate.
Am învațat constant aici. Chiar și limba germană. În continuare, caracterul dinamic se menține cu noi tehnologii, produse și procese. Avem în lucru proiecte noi, linii noi de produs, performante, adevarați “mamuți” semiautomatizați, pe care noi trebuie să îi aprovizionăm. Iar aprovizionarea trebuie să se întâmple fără cusur pentru a evita pierderile. Sper să avem puterea și echipa cu care să facem lucrurile să se întâmple.
Pandemia Covid 19 va schimba cu siguranță moduri de lucru și mentalități. Cum ați făcut față în departament provocărilor acestei perioade?
Ne-am organizat. Acolo unde s-a putut, colegii au lucrat de acasă. A existat întelegere la nivel de echipă. Mi-am mutat interesul puțin și în zona personală, pentru a mă asigura ca și „acasă” este totul în regulă. Dacă acasă este totul bine și la serviciu este bine și te poți concentra pe ceea ce ai de făcut. Pentru situațiile deosebite și excepții, s-au găsit soluții. Ne așteaptă în continuare vremuri complicate însă ușa mea e deschisă întotdeauna și împreună cu echipa vom gasi cele mai bune soluții la orice provocare.
Un sfat pe care l-ați oferi colegilor noi?
Să fie proactivi. Să nu aștepte ca lucrurile se se întâmple de la sine, să ceară informații de oriunde și oricât de multe. De regulă, în logistică activitatea se învață de la un alt coleg care face aceeași muncă sau una similară. Însă acest lucru nu înseamnă că preluam pasiv o activitate. Îi incurajez și pe cei noi și ce pe cei vechi să fie curioși, să întrebe, să aibă inițiative și să nu astepte lucruri de-a gata.